Бойко Борисов: Като искате от мен отговорност, дайте ми права

Кандидат за нов кметски мандат в София

Бойко Борисов

© Красимир Юскеселиев

Бойко Борисов

С разговора със столичния кмет и кандидат за нов мандат Бойко Борисов завършваме представянето на някои от основните претенденти за кметския пост в София. В предишните два дни публикувахме интервюта на Мартин Заимов, издигнат от СДС и ДСБ, и на Бриго Аспарухов - избраник на БСП.


Кои ще са основните предизвикателства пред вас и какви са приоритетите ви, ако спечелите нов мандат?


- Предизвикателствата ги диктува градът. Това, че огромните инвестиции в България са в столицата и независимо от трудностите животът в София е много по-комфортен и интересен, кара хора от цялата страна да идват тук. Чудовищно е числото от близо 1000 автомобила на ден, които се регистрират в града. Разбирате ли колко много пари трябват? Магистрала върху магистралата да се прави - няма да помогне, ако не се направи така, че другите райони на България да станат привлекателни. Дори ако трябва, може някои от държавните инвестиции в София да бъдат ограничени, за да може пустеещите области да станат привлекателни и хората да не ги напускат. По социалистическо време, помните, имаше закон за софийското жителство, за да не прииждат толкова хора. Но чисто експертно погледнато, няма как да бъде регулиран този процес освен икономически.




Тоест трафикът в София може да бъде овладян само ако не прииждат повече жители с автомобили, не виждате други ефикасни мерки?


- Единственият начин е да спре това масово прииждане в столицата. Всичките системи, които предлагаме, които сме направили или по които работим за оптимизиране на трафика, са мярка, която би могла да действа, ако в София има 800-900 хил. автомобила. Но с това прииждане не можем да бъдем толкова адекватни и бързи. Това не означава, че за следващите четири години няма да построим необходимите обходни артерии, които да облекчат движението в града. От друга страна, в момента, в който бъде завършено метрото, можем да въведем драстични ограничения за влизане в центъра. Но за да започне платеното влизане, трябва да бъде осигурена алтернатива за придвижване.


Какви са другите проблеми?


- Затварянето на "Кремиковци". Това е язвата на София, а и освен това столицата няма накъде да се развива. Ако отпушим това и дадем възможност за развитие на север, около 10 млрд. лв. ще влязат в населението на тези села.


Кога ще има трайно решение на въпроса със софийския боклук?


- Вече минаха предпроектните проучвания и се върви уверено към изграждане на завод за отпадъци. Той трябва да е готов най-късно 2011 г. Най-важното е, че успяхме, надявам се, до сряда да финализираме сделката за купуване на 150-те декара в Кремиковци, има заделени 12 млн. лв. И това е прекрасното място за завод.


Как ще коментирате обвинението, че преди две години сте обещали неща, които не зависят от кмета, а от общинския съвет?


Кои неща?


Да прекратите концесиите например.


- И както видяхте, така пресирахме г-н Гайтански, че той продаде концесията за чистотата. Така предоговаряме концесията за "Софийска вода", че от подписаната концесия, според която за 25 години трябваше да се инвестират едва около 680 млн. лв. в София, направих така, че до 2009 г. те трябва да инвестират 250 млн. лв. Махнахме и консултантски услуги, чрез които се източваше дружеството.


А повече пари ли се плащат сега за концесията за чистотата?


- Не, но трябва да се знае, че не може градът да нараства, а разходите за чистота да остават същите.


В новата си програма обещавате да ограничите замените на общинско имущество. Как?


- Със строги критерии за целесъобразност, които за разлика от сега ще се спазват. Освен това ще се търси изменение на наредбата, според която сега, ако кметът върне заменка, общинският съвет просто прегласува и пак заменя имота.


Но и вие лично сте вкарвали предложения за замени в общинския съвет. Защо?


- Съветниците гласуваха наредба, че всичко влиза от името на кмета, за да могат сега да се оправдават с мен. Но в последно време не ви ли прави впечатление, че няма заменки? Просто защото отказвам да ги вкарвам. (На 18 септември бюджетната комисия на Столичния общински съвет одобри над 20 замени - бел. ред.)


Какво ще се случи с общинските фирми, ако останете кмет?


- Ще бъдат трансформирани в общински предприятия с финансиране от бюджета на столицата. Сега фирмите са акционерни дружества, бордовете им са направени от партийци и общинският съвет през тези партийни бордове управлява общинските фирми. "Паркинги и гаражи" например в момента вдига масово автомобили, за да захранва партийни централи със събраните пари. Аз нямам никаква власт над фирмата, а хората обвиняват мен, когато им вдигнат колата. Ако това е общинско предприятие, с общинско финансиране, а парите от него влизат в бюджета на общината, средствата ще бъдат изразходвани за улици и тротоари.


А какво ще стане с бордовете на дружествата?


- Махаме ги. Ако е общинско предприятие, ще се назначи просто изпълнителен директор. Той ще се назначава след конкурс от общинския съвет, ще носи пряка отговорност, а кметът ще може да му разпорежда. Защото в момента всички въпроси ги отправяте към кмета.


Ще приватизирате ли някои от дружествата, наскоро се писа, че възнамерявате да продадете "Софийски имоти"?


- Ние дори не знаем кои са имотите в тази фирма, кои са съдружниците, дори дали имотите са още там или не са продадени тихомълком. За София трябват много пари. Ние може да извадим няколко имота от "Софийски имоти", да ги пуснем на публичен търг, за да покрием нуждата за изграждане на нови улици и рингове около глада. Въпрос на дискусия е дали да се продаде цялото дружество или само част от него - ако можем да го приватизираме за над 700-800 млн. лв., няма лошо да се продаде. Ако не - само част от имотите.


Планирате да приватизирате несвойствени за общината дейности. Кои?


- Лифтовете например. Или общинските пазари, от които не само не влизат пари, но и се дотират от общината, за да са партийни хранилки.


Защо не тръгна нито един от проектите за подземни гаражи в София?


- И сега има три гаража, които са празни. Хората не искат да ги ползват. Трябва да се промени Законът за МВР и да се създаде общинска полиция, както във всички европейски столици, подчинена на кмета. Защото ако аз разпоредя на тази полиция всички неправилно паркирани автомобили да се извозват и да се глобяват тежко, тогава хората ще кажат: "Ами къде да паркираме?" И ако подземните паркинги са пълни и няма места, тогава вината е в нас и правим веднага нови. Всъщност всеки град в България трябва да има полиция. Ако София има такава, началникът й ще знае, че трябва да има катаджии на бус-лентите на бул. "Цариградско шосе" и градският транспорт ще се движи ритмично. По-добре ще се регулира и движението на автомобили.


Ако се осъществят тези идеи, няма ли София да се превърне в държава в държавата?


- Когато от мен се иска отговорност, трябва да ми се дадат и права.


Колко получи фирмата, ремонтирала "Цариградско шосе"?


- Не са получили нито стотинка, глобих ги 150 хил. лв...


А колко беше депозитът на фирмата?


- Няма значение. Те или ще го отремонтират както държавният стандарт казва, или няма да получат лев.


Колко общински съветници си поставяте за цел да има ГЕРБ в София?


- Хората ще кажат. Ако разберат, че ако има мнозинство, ще има отговорност, а ако няма - ще продължат пазарлъците по коридорите, това ще е за сметка на града.


С кои други партии и общински съветници бихте си сътрудничили в новия общински съвет?


- Надявам се с нормалните хора в център-дясното, които ще влязат в съвета, да намерим общ език.


Говорите за следващите четири години. Това означава ли, че имате намерение да изкарате цял кметски мандат, или ще обмисляте наново ситуацията след парламентарни избори?


- Една година отговарях дали ще ставам президент, като ясно бях казал, че нямам такива намерения. Аз съм бил кмет две години с чужд общински съвет, чужди районни кметове и чужди предприятия. И въпреки всичко доста неща успях да свърша или да предпазя да не се случат. Сега имаме местни избори. Ако успеем да конструираме добре общинския съвет и ГЕРБ се представи добре, мисля, че мога да свърша много неща. А след две години ще зависи много как ще се развият нещата в държавата. На този етап няма причина да обсъждаме тази тема.


Кой ще е основният ви опонент на тези избори?


- И аз, и ГЕРБ, имаме един опонент - тройната коалиция и червената номенклатура. Тези дни паднаха митовете, че бих могъл да правя нещо с Румен Овчаров и компания, с Доган и ДПС и да имаме нещо общо с "Атака". Митът за сътрудничеството ми с НДСВ отдавна беше развенчан - на всички избори те играят срещу мен.


Казахте, че се готвите за парламентарни избори след две години. Отказвате ли се от исканията за предсрочни?


- Всяка опозиция се старае да има предсрочни избори. Но в същото време за мен е важно ГЕРБ да укрепне като партия.